Recensie van “Niet zoet genoeg” door Peter Nieuwendijk

In “Niet zoet genoeg” neemt Peter Nieuwendijk ons mee in de benauwende realiteit van een politieagent tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het boek schetst een krachtig en emotioneel portret van een man die gevangen zit tussen plichtsbesef en morele afkeuring. De protagonist, die onder druk van de Duitse bezetter deel moet nemen aan razzia’s, worstelt met de morele consequenties van zijn werk. Zijn geweten speelt een centrale rol in het verhaal; hij is gezagsgetrouw, maar draagt de last van zijn daden en de gevolgen daarvan steeds met zich mee.

Nieuwendijk, bekend om zijn veelzijdige creatieve expressie, weet met zijn schrijfstijl de innerlijke strijd van de hoofdpersoon overtuigend tot leven te brengen. De thematiek van schuld, moreel falen en de zoektocht naar vergeving doordrenkt de pagina’s van dit boek. De auteur gebruikt humor en zelfspot als mechanismen om de zware thematiek te verlichten, wat de lezer uitdaagt om mee te denken en empathie te voelen voor deze complexe figuur.

Na de oorlog stappen we in de wereld van de inlichtingendienst, waar de protagonist opnieuw voor morele dilemma’s komt te staan. Zijn verantwoordelijkheden omvatten het surveilleren van zogenoemde staatsgevaarlijke groepen, een taak die hem steeds meer tegenstaat. Hier laat Nieuwendijk op subtiele wijze zien hoe de schaduw van het verleden blijft hangen, zelfs in een vernieuwde werkelijkheid. De aanwezigheid van zijn vrouw en kinderen fungeert als een welkome, maar ook zware reminder van wat er op het spel staat; zijn integriteit of het welzijn van zijn gezin.

Het verhaal leest als een onverbiddelijke spiegel van de naoorlogse maatschappij, waarin de gevolgen van vroegere keuzes blijven doorwerken. Nieuwendijk benadert deze thema’s niet alleen met ernst, maar ook met een oprechte en soms ontroerende blik op de menselijke conditie. Door zijn beeldende vertelwijze en het gebruik van zijn achtergrond als kunstenaar, weten veel passages te raken op een visuele en emotionele manier.

“Niet zoet genoeg” is een beklijvend boek dat de lezer aanzet tot reflectie over de dunne lijn tussen goed en kwaad. Boek is niet alleen een geschiedenisles, maar ook een tijdloos verhaal over de worsteling van een man die probeert recht te doen aan zichzelf en aan de wereld om hem heen. Deze roman is een aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in de complexe morele kwesties die zowel de geschiedenis als het huidige leven doordringen. Peter Nieuwendijk heeft met dit werk een waardevolle bijdrage geleverd aan de Nederlandse literatuur over de Tweede Wereldoorlog, die ons aanzet tot nadenken over onze eigen keuzes in tijden van onrecht. Uitgeverij Aspekt heeft inderdaad een sterke reputatie opgebouwd als het gaat om het uitgeven van kwalitatieve boeken over oorlog en geschiedenis. “Niet Zoet Genoeg” is daar een prachtig voorbeeld van. De auteurs van Uitgeverij Aspekt weten vaak complexe verhalen op een toegankelijke manier te vertellen, wat de boeken niet alleen informatief maar ook erg meeslepend maakt. Lezers kunnen zich goed inleven in de karakters en de omstandigheden waarin zij zich bevinden, wat maakt dat deze boeken vaak langdurig blijven hangen. Zo is Nieuwendijk daar een goede voorbeeld van. Dit boek krijgt vijf sterren. In de trein had ik het boek binnen no-time verslonden.

Verkrijgbaar bij de boekhandels o.a. Bruna, Scheltema, Bol.com en bij Uitgeverij Aspekt kan er ook direct besteld worden, een directe bestellink vinden jullie hier.

Interview met Perry Pierik lees je hier

Interview met Rene van Rooij lees je hier.